Luxe foodproducten trekt nieuwe generatie

Steeds minder marktkooplui, maar nieuwe generatie ziet kansen met luxe food-producten

Het gaat niet goed met de markt. In vijf jaar tijd is het aantal markthandelaren met 10 procent gedaald. Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen, zo blijkt uit een analyse van het KVK Handelsregister: een nieuwe generatie marktondernemers trekt klanten naar de markt met gezonde en luxere food-producten.

In 2017 telde het Handelsregister bijna 19.500 bedrijven in de ambulante handel, de officiële term voor verkoop op openbare markten, aan huis of op de openbare weg. Anno 2022 zijn dit er nog maar 17.589. Oftewel: een daling van 10 procent in 5 jaar. Toch klinkt er optimisme bij Martie Bleeker, secretaris van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH). Zij verwacht dat het aantal ambulante handelaren nu stabiliseert.

Het aantal KvK ingeschreven ondernemingen op de markt is sinds 2017 met 10% gedaald

,,Er vindt een verschuiving plaats op de markten”, zegt Bleeker. ,,Food wordt belangrijker dan non-food. We zien dat oudere marktlieden in de non-food hun bedrijf beëindigen, terwijl de volgende generatie de foodbedrijven overneemt. Door de aandacht die gezond en vers eten krijgt, hebben delicatessen, snacks en gezonde voeding potentie.”

Lees verder bij de bronvermelding: De Ondernemer.nl

Wil je op de hoogte blijven?